W okresie ostatnich trzydziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym działaniem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.
Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej strony?
Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, jaworzno.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .no (Norwegia) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .edu, .gov, .blog.
Odpowiednio rozważ również nazwę główną domeny
Znacznie więcej planowania zabierze zapewne dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, powinno się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż oczywiście nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfliktów prawnych z konkurencją.