Aby klient zauważył twój biznes musisz nie tylko złożyć firmową stronę internetową, ale również zadbać o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest treść strony oraz to czy cyklicznie pojawiają się na niej kolejne fachowe i pomocne dla użytkownika informacje. Jednak nie wolno też zignorować tzw. link buildingu, a więc pozyskiwania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jedną ze strategii link buildingu jest stosowanie PBN-ów – prywatnych sieci serwisów.
Private blog network – kto używa PBNy?
PBNy są prywatne, gdyż są budowane a potem zarządzane przez jeden podmiot (na ogół przez dużą agencję marketingową albo firmę SEO), który kontroluje jakość pojawiających się tam artykułów. Prywatne sieci portali są często stosowane jako jeden z komponentów szerokiej strategii reklamowej, co jest bardzo ważne, ponieważ najlepsze efekty ich wykorzystania zauważa się w odniesieniu do stron, które są prawidłowo zoptymalizowane pod kątem contentu oraz technicznym. Prywatne sieci portali nie tylko umożliwiają utworzenie pokaźnej ilości linków przychodzących do strony, ale też na ich urozmaicenie, co jest korzystnie oceniane przez wyszukiwarki. Za wadę PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie to spory koszt, a później należy przeznaczać mnóstwo czasu na zachowanie ich w wysokiej jakości.
Jak wykorzystać PBN? Rekomendujemy wizytówki NAP i publikacje z canonicalem
Prywatne sieci serwisów rewelacyjnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można na nich publikować artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To niejako każda publikacja online, gdzie przedstawione są kluczowe informacje kontaktowe firmy – jej nazwa, telefon bądź adres e-mail oraz adres. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim też zakładka w ogólnodostępnym katalogu biznesowym, strona na portalu społecznościowym czy artykuł, pod którym podano firmowe informacje kontaktowe.
Inny interesujący sposób na skorzystanie z potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. Polegają one na republikacji ciekawych artykułów z podaniem odnośnika do źródła treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W takim przypadku roboty wyszukiwarek zwykle oceniają wyżej przydatność oryginalnego wpisu, gdyż odnajdywanie linków do niego na rozmaitych blogach w sieci rozumieją jako sygnał, iż pod wskazanym adresem kanonicznym opublikowane zostały godne przeczytania, rzetelne teksy. Artykuły z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy tekstach z branż YMYL (Your Money Your Life), w których istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych przede wszystkim z doradztwem finansowym, doradztwem prawnym, aktualnymi wydarzeniami i medycyną.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO